Je hoeft geen ervaringsdeskundige te zijn om je het lot van een ander aan te trekken. En je hoeft niet iedereen te begrijpen, alleen een poging kan geen kwaad. De bereidheid is alles. Vanuit deze gedachte sporen we makers aan om plannen in te dienen bij de ZOZ Academy. We zoeken naar kunstenaars die met de kracht van de verbeelding hun blik op de wereld tonen. Zij die laten zien dat we meer delen met de mensen waarmee we hoofd aan hoofd staan.
Aan een diametrale houding ten opzichte van de ander ontlenen steeds meer individuen hun zingeving, bestaansrecht en identiteit. Met hun standvastige aanwezigheid en groepsvorming brengen ze mensen aan het twijfelen. Een mix van overtuigingskracht, onwetendheid, moedwillige verdraaiingen en anekdotische uitzonderingen doet zijn werk. Er wordt een doek opgetrokken van valse duidingen, vooroordelen en clichés.
Wij weten dat je met de kracht van kunst iets kan onthullen, ervaringen kan verrijken en personen kan verbinden. Dat je laat zien dat je niet tegenover de ander hoeft te staan omdat je meer gemeen hebt dan je vermoedde. Er is alleen geen standaardformule voor de vorm en de ideale omstandigheden waaronder kunst en cultuur met deze functie het beste werkt. Het is een voortdurende zoektocht.
Op deze pagina staat een overzicht van de pogingen van het jaar 2022. Ze scherpten onze gedachten aan, leidden tot nieuwe inzichten en toonden verrassende resultaten. Maar bovenal hopen we dat het nieuwe makers aanspoort om een eigen artistiek maatschappelijk onderzoek te starten in de geest van Fonds ZOZ.
Team ZOZ Academy
Niña Bos, Yassine Boussaid, Gyonne Goedhoop, Christiaan Mooij, Kian Pattiapon en Robin Vermeulen
De mood trailer 'Koud Water' van Nakedhearts Film is een fragmentarische sfeerschets die de complexe vriendschap tussen twee jonge hooligans, Anouar en Raoul, verkent.
Jihad an Nafs ("Het gevecht van de ziel") is een try-out theatervoorstelling van theatermaker Nabil Tkhidousset over het zoeken naar (h)erkenning, vervreemding en erbij willen horen.
The Island I am is een onderzoek van visueel antropoloog Sharine Rijsenburg naar de representatie van het alledaagse leven in Curaçao in Nederlandse archieven en de impact op de beeldvorming van Afro-Caribische Nederlanders.
Naag Nool is een onderzoek naar vluchtverhalen van jonge Eritrese vrouwen door journalist en filmmaker Qali Nur.
Pushback is een onderzoek van filmmakers Jochem de Vries en Vincent van Zelm over het grensgebied van Griekenland en Turkije, waar vluchtelingen de oversteek wagen naar Europa. Het onderzoek is de basis voor de ontwikkeling van een filmscenario.
Mijn grondgebied, mijn paradijs is een onderzoek van beeldend kunstenaar Pleuni van Tongeren naar in- en uitsluiting in een Tilburgse stadswijk.
Duizend Kleuren is een onderzoek van visueel antropoloog Joy Brandsma naar de verbinding tussen oude en jonge vrouwelijke bi-culturele queers met als doel de vergeten geschiedenis en de verhalen van de voorgaande generatie vast te leggen en door te geven.
Waka Nanga Mi is een pilotfilm van Evani Gilds over Ewald, die na de Surinaamse onafhankelijkheid naar Nederland emigreert.
Succesverhalen! is een onderzoek voor een documentaire-reeks van journalist en filmmaker Handan Tufan waarin drie nieuwkomers vertellen over hoe zij een nieuw leven opbouwen in Nederland.
Het ritme van Ramses is een onderzoek van D’Avellonne van Dijk en Loulou Drinkwaard van uitgeverij Wilde Haren naar representatie van lhbtqia+ ouderschap in kinderboeken.
DE MELKER is een beeldonderzoek en pilotfilm van filmmaker Tom Elswijk over de woningcrisis en haar invloed op de Eindhovenaar.
Salomon is een onderzoek van acteur Werner Kolf over ouderverstoting van de vader.
De Roze Salon is een prototype-documentaire van Jorick Buurstra en Charlotte Maria over de geschiedenis van queer ouderen die deel uitmaken zijn van De Roze Salon in Rotterdam.
Dear Summer is een onderzoek van filmmaker Ahmed Hammadi over de kansen en dromen van jongeren die opgroeien in achterstandswijken.