ZOZ is een dynamisch fonds dat meebeweegt met wat er speelt in de maatschappij én onder makers. De ZOZ Academy richt zich op onderzoeksprojecten die een eerste stap vormen richting een volledig project. Het indienen en beoordelen van een aanvraag is hier geen invuloefening of het afwerken van een afvinklijstje. Iedereen kan aankloppen, de deur staat wagenwijd open voor startende makers met prille plannen.
Onze blik
Wel zijn we scherp op een aantal uitgangspunten. Wat is de oorspronkelijkheid van het idee? Wat is het potentieel van het concept om uit te groeien tot een waardevol project? En in welke mate worden oppervlakkige aannames ter discussie gesteld? We gaan in gesprek bij onduidelijkheid, bieden coaching tijdens de onderzoeksperiode en koppelen makers die niet bij ons aansluiten aan andere fondsen.
Om actueel en toegankelijk te zijn reflecteren we constant op onze aanvraagmogelijkheden. Dit heeft geleid tot een mix aan schriftelijke aanvragen, pitches en uitnodigingen. Deze dynamiek koesteren wij omdat het deuren opent voor makers en initiatieven die doorgaans voor de drempels van instituten stranden.
Terugblikken
Ontdek hier de pareltjes van de ZOZ Academy in 2021. Dit is geen staalkaart van waar een onderzoek aan moet voldoen, maar een reeks aan inspiratiebronnen waarmee we makers activeren tot het indienen van nieuwe onderzoeksvoorstellen. Het is een waaier aan artistiek-maatschappelijke pilots, try-outs en prototypes die met elkaar verbonden zijn door hun interesse in de ander.
Want daar ligt de verbindende kern van de ZOZ projecten: de mens bestaat in de blik van de ander. Het is het besef dat je gevormd wordt door de ander die je aankijkt: hoe meer interactie met anderen, hoe rijker iemand zich ontwikkelt.
Ontdek het spectrum aan projecten die ieder op hun eigen manier verbinden, ongehoorde verhalen vertellen en polarisatie tegengaan.
Team ZOZ Academy
Niña Bos, Yassine Boussaid, Gyonne Goedhoop, Christiaan Mooij, Kian Pattiapon en Robin Vermeulen
Turks Bloed is een onderzoek naar het verleden van een eerste generatie Turkse arbeidsmigrant in Nederland en de achtergelaten sporen van zijn migratie in het DNA van zijn kinderen: Yasmin en Nuray Kurşun.
WEG is een spoken word voorstelling door theatermaker en docent Guiot Duermeijer. Het laat zien hoe jonge gasten met verschillende achtergronden worstelen met wat de samenleving allemaal van hen wil.
Future Affair is een tactiele kunstinstallatie van multidisciplinair kunstenaar Laura A Dima waarbij twee vreemden op afstand fysiek contact met elkaar maken.
Call me Agnes van Daniel Donato is een pilot-film die meerdere thema’s, waaronder migratie en queer-identiteit, belicht. De belangrijkste onderzoeksvraag is: ‘Hoe verfilm je een queer-identiteit die constant in beweging is?’
Twentysomething is een dansvoorstelling over 'de twintiger' van Maxime Abbenhues en Mees Meeuwsen, samen Collectief MAMM.
VERLOREN HERINNERING is een pilotvoorstelling van Godelieve Meijers waarin ongevierde feesten gevierd worden en ongedeelde momenten de revue passeren.
Fotograaf Wiosna van Bon focust zich in haar onderzoek binnen de ZOZ Academy op dak- en thuisloze jongeren. Het doel van het fotoproject is om bewustwording te creëren voor de moeilijkheden die deze jongeren ervaren.
Filmmaker Boaz Schoevaars en acteur Nizar El Manouzi vertellen in de korte pilotdocumentaire HARRAG het verhaal van het leven van ongedocumenteerde Noord-Afrikaanse jongvolwassenen: de harragas of “verbranders”, ze hebben geen recht op een verblijfsvergunning en verbranden hun identiteitspapieren.
In de online theatervoorstelling Verdedig Noord bespreekt Massih Hutak de impact van gentrificatie op Amsterdam-Noord en andere plekken in Nederland.
BABA is een onderzoek van acteur Alkan Çöklü naar de wijze waarop karakters met een migratieachtergrond worden gepresenteerd in Nederlandse films en series.
Ongehoorde Verhalen 3.0 is een publieke installatie van kunstenares Eva Koopmans en Groninger Moshin Hamed over multiperspectiviteit.