Terug naar overzicht

Veganist zoekt veeboer

Projectnaam

Veganist zoekt veeboer

Aanvrager

Nikki Ong

Website

Bekijk

Veganist zoekt veeboer is een onderzoek van theatermaker Nikki Ong naar de perspectieven van veganisten en veeboeren op de toekomst van mens en dier.

Terwijl we ons in de zesde massa-uitstervingsgolf bevinden, is Nederland de grootste vleesexporteur van Europa. Wilde dieren verdwijnen, terwijl de veestapels wereldwijd nog altijd groeien. Er leven in dit land meer kippen dan alle wilde vogels bij elkaar. Kortom: de relatie tussen mens en dier is ontwricht. Althans, in de ogen van Nikki. Zij is al jaren activistisch veganist, maar ze realiseert zich ook dat ze door haar overtuigingen een kant van het verhaal mist. Met Veganist zoekt veeboer onderzoekt ze hoe die twee partijen elkaar kunnen vinden, om samen na te denken over de toekomst van mens en dier. Door uit haar eigen stadse bubbel te stappen en ongemakkelijke gesprekken aan te gaan, wil Nikki ontdekken hoe boeren denken over mens-dierrelaties, hoe dat verschilt van haar eigen perspectief, en waar de overeenkomsten liggen. Ze gaat op zoek naar wat hen bindt, in een tijd waarin de kloof tussen stad en platteland alleen maar groter lijkt te worden. Nikki gaat het gesprek aan met zowel kleinschalige, biologische boeren als industriële veehouders. Ook wil ze een tijdje meedraaien bij een veeboer, om te kijken wat dat doet met haar perceptie van het leven als veehouder, en met haar relatie tot de dieren waarmee ze werkt. Uiteindelijk vertaalt ze haar bevindingen naar een pilotvoorstelling, die wordt vertoond aan een publiek van zowel stedelingen als plattelandsbewoners. Op basis van dit fundament werkt ze toe naar een locatievoorstelling op boerenerven, waar het publiek met elkaar in gesprek gaat over hoe we onze gezamenlijke toekomst kunnen vormgeven.

Veganist zoekt veeboer ontving een onderzoeksbudget van de ZOZ Academy. Jaarlijks worden dertig makers geselecteerd om met een bijdrage van maximaal € 5.000 een onderzoek uit te voeren en een eerste pilot te maken. Daarbij krijgen zij aanvullende begeleiding op maat (o.a. inhoudelijk, marketing of distributie).