ENM en vrouwenemancipatie
Zehra Eekhout
ENM en vrouwenemancipatie is een onderzoek voor een documentaire van visueel antropoloog, socioloog en regisseur Zehra Eekhout.
Zehra onderzoekt hoe het anno 2025 staat met de maatschappelijke en persoonlijke perceptie van non-monogamie. Wat zijn hedendaagse ervaringen met ENM (ethische non-monogamie)? En biedt ENM alternatieven voor traditionele genderverwachtingen?
Er lijkt een vergrote belangstelling te zijn voor non-monogame verstandhoudingen, waarin individuen ervoor kiezen om meerdere (bed)partners te hebben in ethische overweging. Ook heeft er door toedoen van de tweede feministische golf in de jaren zeventig een stroomversnelling plaatsgevonden op het gebied van vrouwenemancipatie en publieke verdraagzaamheid rondom seksuele vrijheid voor vrouwen. Maar non-monogamie lijkt niet per se gelijk te staan aan vrouwenemancipatie. De vrouw, of het meisje, met meerdere bed- of romantische partners krijgt nog vaak de term ‘slet’ naar haar hoofd geslingerd. Daarnaast lijkt er, vooral online, een heropleving te zijn van de verheerlijking van relaties met traditionele genderrollen waarin men naar vrouwen verwijst als ’tradwife’ of van soortgelijk gedachtengoed aangewakkerd door influencers als Andrew Tate. In dit onderzoek neemt Zehra de relatie tussen (non-)monogamie en genderverwachtingen onder de loep. Ze werkt daarmee toe naar een pilotdocumentaire waarin verschillende ervaringen van vrouwen over ENM worden verbeeld. Daarbij gebruikt ze archiefmateriaal om de functie te onderzoeken die monogamie over de tijd heen heeft gehad om traditionele man-vrouwverdelingen in stand te houden. Het doel is om, zonder een waardeoordeel, verschillende ervaringen te belichten van vrouwen omtrent traditionele genderrollen in ENM relaties. Het probeert hiermee het taboe te doorbreken om te praten over onconventionele relaties die niet in het standaard beeld van een romantische relatie passen.
ENM en vrouwenemancipatie ontving een onderzoeksbudget van de ZOZ Academy. Jaarlijks worden dertig makers geselecteerd om met een bijdrage van maximaal € 5.000 een onderzoek uit te voeren en een eerste pilot te maken. Daarbij krijgen zij aanvullende begeleiding op maat (o.a. inhoudelijk, marketing of distributie).