Terug naar overzicht

Een kwestie van tijd

Projectnaam

Een kwestie van tijd

Aanvrager

Lena Keesen

Een kwestie van tijd is een onderzoek van Lena Keesen naar de identiteitsvorming van jonge alleenstaande vluchtelingen in Nederland die zich op het randje van volwassenheid bevinden.

De weg naar volwassenheid kan hobbelig zijn; het is de tedere balans tussen een groeiende verantwoordelijkheid en de sluimerende onbezonnenheid die de jeugd zo onvergetelijk maakt. Dit proces heeft voor jonge statushouders echter nog een extra laag van complexiteit. Er is constant druk om zich te bewijzen in een samenleving die hen vaak als ‘buitenstaander’ ziet, met daarnaast de spanning van gezinshereniging, waarbij zij niet alleen voor zichzelf, maar ook voor hun families moeten zorgen. Dit geeft hen een voelbaar extra gewicht aan hun zoektocht naar identiteit en volwassenheid.

Via literatuuronderzoek, interviews, observaties en gesprekken met deskundigen geeft Lena haar onderzoek vorm. Het project speelt in op de toenemende aandacht voor vluchtelingen, maar gaat verder dan de gebruikelijke verhalen van lijden en verlies. Het beeld van AMV’ers – Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen – en vluchtelingen is vaak eenzijdig: ze worden gezien als slachtoffers of daders. Dit beeld wordt gevormd door cijfers, krantenkoppen en politieke discussies. Jongeren, die juist hun identiteit aan het ontwikkelen zijn en hun plek proberen te vinden, doen we hiermee tekort.
Door de nadruk op hun adolescentie te leggen, belicht het project niet alleen de specifieke ervaringen van vluchtelingen, maar ook de universele zoektocht naar zelfidentiteit en persoonlijke groei die elke jongere doormaakt een prominente plek geven. Tijdens de presentatie is een pilot van de film te zien, met eventueel aanvullend materiaal (foto’s, audiofragmenten) en een voordracht van een van de jongeren.

Een kwestie van tijd ontving een onderzoeksbudget van de ZOZ Academy. Jaarlijks worden dertig makers geselecteerd om met een bijdrage van maximaal € 5.000 een onderzoek uit te voeren en een eerste pilot te maken. Daarbij krijgen zij aanvullende begeleiding op maat (o.a. inhoudelijk, marketing of distributie).